Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school komen. Een kind moet op school uitgedaagd worden om te leren en om zich verder te ontwikkelen. Dit kan alleen in een veilige en tevens uitdagende leeromgeving waarbinnen alle kinderen optimaal kunnen functioneren.
Wij zijn bezig om ons onderwijs steeds meer af te stemmen naar de onderwijsbehoefte van de leerling. Wij kijken naar de groei van een leerling, en wat de leerling nodig heeft om deze groei te bevorderen. Binnen ons onderwijs geven we hier dagelijks vorm aan.
Hoe ziet ons onderwijs eruit in unit 1 (groep 1 t/m 4)?
In unit 1 speelt spelend leren in hoeken een belangrijke rol. De groepen 1 en 2 maken gedurende de hele dag gebruik van deze hoeken. Groep 1 en 2 werken veel samen. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling en zorgen we voor een goede doorgaande lijn. Op deze manier leren, werken en leven de leerlingen met elkaar. Een uitdagende leeromgeving, vormgegeven door thema’s, motiveert de leerlingen en zorgt voor een hoge betrokkenheid. Door middel van uitdagende speelhoeken en werkplekken, wordt spel en communicatie bij de leerlingen gestimuleerd. Gedurende de werklessen spelen de leerkrachten mee met een aantal kinderen. Dit wordt gedaan om het spel te stimuleren en de spelkwaliteit te vergroten. Groep 3 en 4 werken met dezelfde thema's als de kleuters. Zo leeft een thema optimaal bij alle leerlingen binnen de unit en kun je het thema op verschillende niveaus aanbieden.
Hoe ziet ons onderwijs eruit in unit 2 (groep 5 t/m 8)?
In unit 2 bieden wij de leerlingen instructie aan op het eigen niveau. Wij geloven in korte, duidelijke instructie van de leerkracht waarin doel van de les centraal staat. Tijdens de instructie en verwerking wordt gekeken naar wat een leerling nodig heeft. Bijvoorbeeld extra instructie of juist extra uitdaging. Leerlingen mogen na de instructie ook op het werkplein de leerstof verwerken. De leerkracht volgt de ontwikkeling van de groep en de individuele leerling en past zijn of haar onderwijs hier op aan. Op basis van deze visie zijn ook onze lesmethodes gekozen. Er is ruimte voor eigen inbreng, professionaliteit van de leerkracht en is er ruimte om de methodes flexibel in te zetten. Zo blijft het onderwijs doelgericht en betekenisvol.